سهم ایران از تجارت چند بیلیون دلاری قهوه چقدر است؟

قهوه وکافی شاپ در ایران و جهان

سهم ایران از تجارت چند بیلیون دلاری قهوه چقدر است؟

فرهاد زعفری مولف کتابهای استاندارد کافی شاپ در ایران

مدرس دانشگاه هتل داری و کافی شاپ داری.

شرکت مشاوران فردای بهتر آسیا

ایران شف.کام

 قهوه با صادرات جهاني به ارزش 9 ميليارد دلار در سال 2006 كه زندگي و درآمد بيش از 25

ميليون خانوار توليدكننده آن را تحت پوشش قرار مي‌دهد،

 امروز منبع درآمد مهم بسياري از كشورهاي جهان به شمار مي‌آيد.

 در اين ميان، اگرچه تجارت قهوه،‌ سودايي پرمنفعت براي صادركنندگان،

 توليدكنندگان و عملآوران آن به حساب مي‌آيد،

 اما دولت‌ها را مغلوب خود ساخته و سازمان‌هاي غيردولتي (NGOs) را اميدوار كرده تا از قهوه

براي توسعه و بهبود اقتصاد خود استفاده كنند. اين در حالي است كه فروپاشي مرزهاي تجارت،

توليد انبوه و تمايل توليدكنندگان بزرگ در تبديل قهوه به يك محصول استراتژيك و مشترك باعث

شده تا قيمت‌هاي اين محصول تا حد قابل ملاحظه‌اي سقوط كنند.


تجارت قهوه طي دهه گذشته به دو نوع قهوه

- فله‌اي با قيمت پايين و قهوه ويژه‌اي كه كيفيت در آن حرف اول را مي‌زند- تقسيم شده است.

در اين ميان، توليدكنندگاني كه قهوه معمولي توليد مي‌كنند، براي رقابت با مزارع مكانيزه،

 يا بايد هزينه‌هاي خود را كاهش دهند كه اين امر براي اغلب آنها غير ممكن است يا كيفيت كالاي

خود را بهبود بخشند. در واقع، هدف رقابت فنجان برتر و برنامه‌هاي مشابه، اين است تا

قهوه‌هايي را كه داراي كيفيت بسيار بالايي هستند، قادر سازند تا خود را از ديگر انواع قهوه

متمايز كرده و بدين ترتيب، به قيمت مناسب‌تري دست پيدا كنند. براي مثال، در برزيل

سرمايه‌گذاري‌ها در زمينه كيفيت قهوه مي‌توانند سودهاي يك كشاورز را تا 50 درصد افزايش

 دهند. ‌
البته پرورش‌دهندگان برزيلي قهوه به نسبت ثروتمند‌ هستند، در حالي كه كشاورزان فقير

كشورهاي كمتر توسعه يافته حتي به سرمايه‌گذاري‌هاي معمولي كه مي‌توانند به شكل قابل

توجهي كيفيت و كميت محصول آنها را بهبود بخشد، دسترسي ندارند. در چنين مناطقي، كمك

هدفمند مي‌تواند مؤثر واقع شود.


ديويد برونينگ از شركت تكنوسِرو - يك NGO كه موجب بهبود پيمانكاري ميان روستاييان فقير

شده است - مي‌گويد: قهوه با كيفيت مي‌تواند به عنوان يك عامل بسيار مهم در پايان دادن به

فقر مورد استفاده قرار گيرد. او مي‌افزايد: مهارت در مزه كردن و شفافيت كشف قيمت در رقابت

فنجان برتر، مي‌تواند قابليت رقابتي برجسته‌ بسياري از مناطق را شناسايي كند. ‌


البته حضور كمتر از 800 كيسه - هر كيسه 60 كيلوگرم است - در حراج برزيلي رقابت فنجان برتر

در مقابل توليد جهاني سالانه حدود 100 ميليون كيسه، بسيار ناچيز به نظر مي‌رسد. اما با وجود

اين، تأثيرگذار است. پائولو آلميدا كه در سال 2001 جايزه اول رقابت فنجان برتر را از آن خود كرد و

توانست با فروش هر كيسه قهوه به قيمت 700 دلار، درآمد مزرعه خود را دو برابر كند، مي‌گويد:

 تنوع جديد خريداران، اين امكان را به مزرعه‌داران و كشاورزان مي‌دهد تا درآمدشان را به واسطه

فروش همزمان قهوه خود از طريق كانال‌هاي متعدد به بالاترين حد برسانند.


در اين ميان، بهترين فروش‌ها از طريق اينترنت صورت مي‌گيرد. آقاي پولاك در اين زمينه مي‌گويد:

هدف اصلي، پيدا كردن بهترين بازار براي هر نوع دانه قهوه است. اين مطلب چيزهاي زيادي را

براي آقاي فازندا اسپرانكا عوض كرده است، چراكه او بهترين توليدكننده قهوه در رقابت فنجان

برتر امسال برزيل معرفي شده است؛ ضمن اين كه در حراج آنلاين روز شانزدهم ژانويه سال

جاري، 21 كيسه از قهوه‌ اسپرانكا توسط شركت‌كنندگان ژاپني و تايواني مناقصه، به قيمتي

معادل 40 هزار دلار كه بيش از ده برابر قيمت جهاني آن مي‌باشد، خريداري شد. ‌


موسسه بین المللی ایران شف

۰۹۱۲۱۴۹۰۱۵۴

/ 1 نظر / 19 بازدید
سالار وند

بسيار عاليست موفق باشيد ساخت بزرگترين فنجان جهان را تبريک ميگم